Visual facilitating

Visual Facilitating: Zo maak je je presentatie nóg aantrekkelijker!

Visual Facilitating’. Een prachtig mooi woord en nog zinvol ook, tenminste als je het goed doet. Stel je voor: je staat voor een zaal, talloze ogen kijken je afwachtend aan, één voor één uitkijkend naar jouw presentatie, jouw verhaal. Je begint en halverwege denk je dat de hele menigte aan je lippen hangt. Je kijkt de zaal rond en ziet mensen afhaken, met hun telefoon bezig zijn, ze beginnen met hun buurman of buurvrouw te fluisteren. Dan denk je: dit gaat helemaal de verkeerde kant op! Hoe krijg ik ze weer op mijn hand? Je wordt onzeker, is je presentatie wel goed genoeg? Is je PowerPoint presentatie saai? Had je het anders moeten aanpakken? Hoe ga je dit in hemelsnaam oplossen? 

Elke spreker, dagvoorzitter en iedereen die wel eens een zakelijke presentatie of lezing geeft denkt er over na: hoe vul je presentatie in en hoe zorg je ervoor dat je publiek getriggerd blijft? Ook al heb je zulke mooie plaatjes en foto’s in je presentatie verwerkt, want je weet dat een beeld meer dan duizend woorden zegt, toch raak je zo nu en dan je publiek kwijt. Heb je ooit over zakelijk tekenen nagedacht? Want een feit is dat je met origineel en zelfgemaakt beeldmateriaal nog beter voor de dag komt tijdens je lezing. Pak dus die stift, marker of potlood en teken!

visual

Waarom zakelijk tekenen?


Waarom zakelijk tekenen vraag je je af. Wat is er mis met foto’s, PowerPoint of een mooie Prezi presentatie? Plus hoe moet dat nou als je denkt dat je helemaal niet kan tekenen? Geen punt, je hoeft voor zakelijk tekenen geen tekentalent te zijn. Iedereen kan zich perfect uitdrukken in beelden. Beelden die helemaal geen kunstwerk hoeven te zijn. Zakelijke tekeningen doe je snel, het is betrekkelijk eenvoudig en universeel toepasbaar.

Daarnaast leven we in een beeldcultuur en is het overgrote deel van de mensen visueel ingesteld. Met het gebruik van tekeningen als beeld in je lezing breng je de informatie sneller over op je publiek. Beter dan de massa’s tekst die je in je PowerPoint hebt staan. Daarbij heeft zakelijk tekenen een absolute meerwaarde voor je lezing, want wanneer je gebruik maakt van zakelijk tekenen, orden je je gedachten, breng je zoals gezegd vlotter informatie over en je publiek onthoudt je verhaal stukken beter.

En nu? Enkele tips voor je zakelijke tekening

Dus, je hebt besloten zakelijke tekeningen te gaan gebruiken. Maar hoe begin je? Waar moet je op letten? Wat moet er in je tekeningen staan en hoe zorg je ervoor dat je niet teveel informatie in de tekeningen stopt? Dat gaan we je vertellen in de volgende 7 tips die beschrijven hoe je het beste een zakelijke tekening maakt.

1. De structuur en de kernwoorden
Hoe start je met het maken van een zakelijke tekening? Zoals meestal is het begin het meest lastig. Om te beginnen heb je een goede structuur nodig voor je tekening. Om deze structuur te vertalen naar een beeld is het verstandig om de belangrijkste kernwoorden van je verhaal te gebruiken. Welke kernwoorden wil je gebruiken en wat betekenen die kernwoorden voor je verhaal? Zodra je dit in gedachten hebt, beginnen de woorden waarschijnlijk ook al een beeld in je hoofd te vormen met de daarbij behorende kenmerkende elementen en de relaties tussen de woorden. Een manier om een structuur te krijgen voordat je de tekeningen maakt, is de kernwoorden op Post-its te schrijven en op te hangen in de volgorde waar in je het wilt vertellen. Zo ontstaat er vanzelf een patroon

2. Werk met symbolen, iconen, schema’s of diagrammen
Bedenk op welke manier je je kernwoorden kunt vertalen in symbolen, iconen, schema’s of diagrammen. Bijvoorbeeld met een snelle schematische afbeelding. Dit kan een diagram zijn waarin je in tekstuele vorm je kernwoorden noemt en waarbij je met pijlen, lijnen en groottes de relaties tussen die kernwoorden beschrijft. Een voordeel van zulke diagrammen, schema’s, iconen of symbolen is dat je je beperkt tot alleen de essentie. Om diagram leuker te maken, voeg je bijvoorbeeld al kleur toe, al is dit in een later stadium nog steeds mogelijk. Pas alleen op dat je niet teveel kleur en/of tekst gebruikt. Dit geeft teveel drukte in de tekening, waardoor de tekening onoverzichtelijk wordt. Gebruik daarom maximaal twee of drie basiskleuren. Onthoud: Less is more!

bikablo 7-stappenmethodiek

3. Mooi of niet mooi?
Je zakelijke tekening hoeft niet per se mooi te zijn. Je hebt immers geen kunstopleiding gedaan, dus je hoeft geen kunstwerken te maken. Het gaat er uiteindelijk om dat je een beeld kunt overbrengen op je publiek. Ook met jouw tekenniveau ben je prima in staat om de essentie van je verhaal over te dragen, welk niveau dit dan ook is. Lukt het niet met alleen een met een beeld? Gebruik dan beetje tekst of een woord om je tekening te ondersteunen. Wanneer je een woord bij de tekening zet, maakt het brein van het publiek er alsnog een herkenbaar beeld van. De letters kunnen je redding zijn!

4. Wat als je echt niet gemaakt bent voor zakelijke tekeningen
Heb je geprobeerd zakelijke tekeningen te maken en de tekeningen komen nog niet over op je personen waarop je je verhaal (met tekeningen!) hebt geoefend? En je wilt toch echt zakelijke tekeningen gebruiken? Je kunt altijd nog een live-(snel)tekenaar inschakelen om tekeningen te maken tijdens je lezing. Natuurlijk, het is minder leuk dan je eigen gemaakte tekeningen, maar het resultaat is hetzelfde. Je publiek onthoudt je verhaal beter, omdat ze letterlijk een beeld bij je verhaal hebben. Zo heb je altijd prijs!bikablo tekening 7-stappenmethodiek 2

Tot slot

Wil je meer weten over hoe je zakelijke tekeningen maakt en zoek je naar voorbeelden van zulke zakelijke tekeningen? Er zijn allerlei boeken beschikbaar met voorbeelden voor ‘Visual facilitating’. De boeken van Bikablo bijvoorbeeld, welke wij zelf ook gebruiken. Dus pak die stift!! Meer tips nodig van SOLA? Lees in voorgaande blogs onze tips over Oprechte aandacht, Techniek & Geluid, Deelnemersregistratie en Locatie. Tot de volgende blog!!

Visual tekenen